Om RYLA
RYLA står for Rotary Youth Leadership Award, dvs.Rotarys Ledelsesseminar for Ungdom. Offisielt Rotaryprogram siden 1971.
Første RYLA-seminar i Norge, og Norden, ble gjennomført våren 1985 på
Nansen-skolen i Lillehammer, etter initiativ av guvernørene Bjørn Dahl
og Harald Hoel.
Målsettingen med RYLA er å gi fremtidens ledere impulser og ideer til
godt lederskap innen næringsliv, organisasjonsliv og forvaltning.
Målgruppen er ungdom av begge kjønn i alderen 19-27 år (i noen tilfeller
18 - 35 år) som har vist initiativ, evner og vilje til sosialt
medansvar ved å være ledere innen speidervirksomhet, musikkorps,
elevråd, studentorganisasjoner og ikke å forglemme potensielle ledere i
næringslivet
Seminaret gjennomføres over en lang-weekend. Forberedende oppgaver kan
forekomme før dette. Antall deltagere varierer og er sjelden færre enn
15.
RYLA-seminarene gjennomføres vanligvis distriktsvis, men også på
nasjonalt og internasjonalt nivå. I hvert distrikt finnes det en
RYLA-ansvarlig administrativ leder som på oppdrag av distriktsguvernøren
organiserer og gjennomfører RYLA-seminaret, med hjelp av en lokal
RYLA-komité fra en Rotaryklubb tildelt oppgaven.
Formen som brukes i RYLA er forelesninger av høyt kvalifiserte personer og vekselvirkning mellom plenums- og gruppediskusjoner. I plenums-diskusjoner gjerne med tilstedeværelse av resurspersoner. Informasjon gis om Rotary og Rotaract.
Interesserte klubber anmodes om å velge ut, og sponse, en eller flere kandidater. Institusjoner og bedrifter som klubbene har kontakt med er i mange tilfelle interesserte i å sponse søkere fra sitt eget miljø. Dersom et distrikt ikke arrangerer RYLA-seminar er det mulig å søke seg til RYLA-seminar i andre distrikt.
Etter seminaret bør vertsklubben invitere den eller de ungdommer som klubben har sponset til å holde et foredrag om sine opplevelser. Ved denne presentasjonen bør vedkommende få utdelt det offisielle RYLA-diplom, undertegnet arrangørklubbens president og distriktets guvernør. Diplomet utstedes av Rotary International i Zûrich.